Kad sam svojevremeno
izjavio da se moramo početi pripremati, već smo skoro potpuno zaostali, za vrijeme
"postfosilnog društva" bio sam ismijan.
Vidi: Dobrović: Idemo u postfosilno društvo, neki kapaciteti se moraju gasiti
No nije puno prošlo i
primijetio sam da su mnogi hrvatski političari počeli spominjati tu u Hrvatskoj
omraženu sintagmu. Postala je "in" kao i mnoge druge: "vladavina
prava", "održivi razvoj", "decentralizacija",
"nulta stopa kriminala i korupcije"...
No, dok naši političari
na vlasti samo mantraju o „postfosilnom društvu“, mudri političari u drugim
zemljama stvaraju uvjete inovativnim poduzetnicima (i Hrvatska ih ima), da
ostvare svoje ideje i tako pripreme društvo za neminovno postfosilno doba.
Rezultat toga je da te
zemlje postaju sve konkurentnije, bogatije, uspješnije, razvijenije i za
razliku od Hrvatske ne nalaze se na drugom mjestu na ljestvici najsiromašnijih zemalja
EU.
U cijeloj toj priči je i
INA. Što s njome? Pala je ideja da je se otkupi. U redu, slažem se. No što
onda? S kojim novcima?
Kupiti INA-u prodajom
HEP-a!?
HEP, stratešku kompaniju
silnog razvojnog potencijala prodati da bi kupili INA-u koja će, ako se ne
prilagodi promjenama, propasti za deset godina, po meni je totalni promašaj i takav potez bio bi katastrofalan s nesagledivim posljedicama za hrvatsku u budućnosti.
A kako prilagoditi
INA-u?
Za početak, na svakoj
benzinskoj postaji, osobito uz cestovne koridore kojima prometuju milijuni
turista, postaviti infrastrukturu za punionice električnih vozila.
Jer, kad za koju godinu
milijuni automobila kojima će pristizati turisti u Hrvatsku budu na električni
pogon, a mi nećemo imati infrastrukturu električnih punionica na kojima bi
turisti mogli napuniti svoje e-aute, opet će nam biti krivi drugi.
Smatram da se najbolje rješenje
za INA-u nalazi u sinergiji s HEP-om (nakon otkupa INA-e) i daljnjoj
modernizaciji, prilagođavanju tržištu, osobito novim tehnologijama (proizvodnja
bio-goriva). Alternativa je potpuno prepuštanje zakonima tržišta kroz dodatnu
privatizaciju, čime se svakako trajno gubi nadzor nad dobrim dijelom
energetskog sustava Hrvatske.
Gdje onda naći novac za
otkup INA-e?
Odgovor na to pitanje
ima ministar državne imovine koji drži milijarde neiskorištenih eura u državnoj
imovini. Mi u Mostu smo predložili način na koji se to može izvesti, putem
društva posebne namjene i izdavanjem dvije vrste obveznica kojima se može
pokrenuti ovaj Hrvatski „new deal“.
Koji mogu biti razlozi
da se po tom pitanju ništa ne čini?
Čini mi se da bi moglo
postojati barem dva razloga:
1) nedostatak vizije i
strategije za razvoj hrvatske energetike
2) zato što su na tu
neiskorištenu imovinu (hoteli, vrijedna zemljišta, vojarne, propale tvornice…)
oko bacili odabrani pojedinci pa se čeka način na koji bi se kroz zakone u
Saboru legalizirala nova pljačka preostalih društvenih dobara.
Naime, novi koalicijski
partner također želi dio kolača što malko komplicira dogovor. No, ne sumnjam da
se odgovarajući zakonski prijedlozi već uvelike pripremaju. Iskustvo ipak već
postoji.
PREPORUČAM PROČITATI:
Foto: www.inas.hr
Primjedbe
Objavi komentar